Nu de escape rooms minder populair aan het worden zijn is het alweer tijd voor een nieuwe rage: de Escape Tours. Deze tours worden op dit moment in meerdere steden uitgerold en met veel lof ontvangen. De initiatiefnemer is SOS Events, die dit concept heeft doorontwikkeld met slimme software.
Toen 5 jaar geleden de escape rooms een rage werden hebben ook wij hier natuurlijk op meegelift. Een goed thema, leuke games en volop uitdagingen maken een escape room tot een succes. Op dit moment zijn er ruim 400 escape rooms in Nederland en sluiten de eerste al door gemis aan omzet. De escape room zal zeker een blijvertje zijn, aldus Erik Kroon, eigenaar van SOS Events. Maar met de Escape Tours zien we een mooie aanvulling.
Samenwerken, puzzelen en leuke opdrachten voltooien
Een Escape Tour maakt gebruik van het centrum van een stad of een bepaald gebied. In dit gebied moeten allemaal opdrachten worden uitgevoerd waardoor de deelnemers uiteindelijk de geheime uitgang weten te vinden. Het team dat het beste samenwerkt, goed is in puzzelen en opdrachten snel voltooid zal de strijd gaan winnen. Het leuke aan onze software is dat wij de teams online kunnen volgen en tussentijds beoordelen. Daarnaast maken we gebruik van visuals en thema’s die gelden voor de stad of omgeving waardoor de deelnemers zich inleven in de game.
De Escape Tour duurt maximaal 2 uur in plaats van de gebruikelijke 1 uur van een escape room. De reden waarom we dit naar 2 uur hebben gebracht is dat deelnemers zeer fanatiek worden en geen benul van tijd hadden. Daarnaast zien we nog weleens dat de escape room niet geschikt is voor grote groepen en dat de tijd van 1 uur veelal te kort is om een leuke dag in te vullen.
Sightseeing 2.0
Bijkomend voordeel, aldus Kroon, is dat iedere stad op deze manier de mogelijkheid krijgt om de jeugd te interesseren voor de geschiedenis die het heeft. Zo kunnen er hofjes, straatjes, pleintjes of parkjes worden opgenomen in de route waardoor de deelnemers meer zien van de stad dan hooguit een restaurant of de winkelstraat. Een mooie manier voor city marketing: interactief, leuk, leerzaam en met een wedstrijdelement. Daarnaast heeft de horeca en de binnenstad ook baat bij deze game, omdat zij op deze manier meer gasten na afloop van de game op hun terras of restaurant zien belanden.
Er is nu al een succesvolle Escape Tour in Harderwijk. Deze eerste Escape Tour van Nederland wordt dan ook gezien als basis voor meerdere steden. Door slim gebruik te maken van de authenticiteit van de stad en dit te koppelen aan sterke verhalen van vroeger is nu al bewezen dat dit een succesvol concept is voor andere steden.
Reactie van een enthousiaste deelnemer
“We hebben een reuze leuke Escape tour gehad. Het weer was prachtig voor de 30e september en wat een leuk stadje is Harderwijk. Dat ontdek je maar mooi met zo’n tour.” – Willy
Meer informatie over de Escape Tours? Klik dan hier. Bent u met een kleine groep? (2-5 personen). Boek dan direct een Escape Tour in 1 van Nederlands grote steden.